Kaedah Soal Selidik Panduan Menghasilkan Soal Selidik yang Efektif

Game News Maniacontact fiverr/MuhammudAbuOntricky
Please wait 0 seconds...
Scroll Down and click on Go to Link for destination
Congrats! Link is Generated
Kaedah Soal Selidik Panduan Menghasilkan Soal Selidik yang Efektif

Untuk menjalankan tugasan projek ini, kami telah menggunakan beberapa kaedah untuk mendapatkan maklumat yang tepat dan benar. Antara kaedah yang kami gunakan ialah kaedah pemerhatian dan soal selidik. Kami menggunakan kaedah ini untuk mendapat respon daripada pelajar IPG Kampus Darulaman. Kaedah yang kami gunakan ialah kaedah pemerhatian. Tujuan keadah ini digunakan adalah untuk mengkaji sambutan pengguna terhadap sesuatu harga barangan. Kami telah memerhatikan ke atas tajuk tugasan bagi soal selidik yang dijalankan. Selain itu, kami juga membuat pemerhatian atas tajuk-tajuk yang sesuai untuk menyiapkan tugasan kami. Kaedah pemerhatian ini boleh digunakan untuk mengira bilangan pelajar yang menggunakan telefon bimbit jenama yang berlainan jenis. Dengan menggunakan kaedah ini, barulah kami dapat membina soalan-soalan bagi tugasan ini. Di samping itu, kami juga menggunakan kaedah soal selidik untuk menjalankan tugasan kami. Soal selidik merupakan senarai soalan yang dicetak dan diisi oleh orang lain. Dengan ini, barulah akan mendapat maklumat yang tepat mengikut objektif kajian. Kami telah mengedarkan borang soal selidik kepada 45 orang pelajar Institusi Pendidikan Guru Kampus Darulaman. Kami menggunakan kaedah soal selidik bentuk tertutup kerana soalan yang berstruktur dan pelajar hanya memilih jawapan yang disediakan sahaja. Soalan yang direka adalah ringkas dan jelas. Kami mereka soalan dengan merujuk kepada tujuan penyelidikan yang dijalankan. Hal ini adalah untuk mengelakkan daripada mereka soalan yang tidak mempunyai kaitan dengan tujuan penyelidikan. Soalan yang dibina juga tidak kabur dan mudah difahami supaya responden dapat menjawap soalan-soalan tersebut dengan tepat. Untuk menguruskan soal selidik ini, borang soal selidik diserah balik kepada penyelidik untuk menjalankan tafsiran terhadap tugasan ini. Hal ini berbuat demikian kerana soal selidik yang diedarkan dapat dijelaskan kepada responden sekiranya mereka tidak memahami terhadap soalan-soalan yang disediakan. Kesimpulannya, kami telah menggunakan kaedah pemerhatian dan soal selidik untuk menjalankan tugasan ini. Kaedah yang kami gunakan membolehkan kami untuk mendapatkan maklumat yang tepat bagi objektif kajian bagi tugasan ini.

ABSTRAK Kajian ini telah dijalankan bagi menyelesaikan masalah penguasaan kemahiran berfikir aras tinggi dalam mata pelajaran Kajian Tempatan. 15 orang responden telah dijadikan subjek kajian. Fokus kajian ini ialah kesan penggunaan bahan tiga dimensi (3D) model bentuk muka bumi dalam meningkatkan penguasaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) murid bagi mata pelajaran Kajian Tempatan. Tinjauan awal mendapati responden mempunyai masalah untuk menjawab soalan-soalan beraras tinggi. Keputusan menunjukkan kaedah ini jelas berjaya membantu meningkatkan penguasaan KBAT subjek kajian. Cadangan kajian seterusnya pula ialah menggunakan kaedah intervensi ini terhadap mata pelajaran yang lain seperti Sejarah, menjalankan kajian terhadap murid Tahun 4, menggabungkan dengan teknik pembelajaran koperatif yang lain, mempelbagaikan jenis-jenis bahan 3D, dan menampilkan ciri-ciri tambahan pada model seperti replika rumah, bangunan, pokok-pokok, dan jalan raya pula. Kata kunci: kemahiran berfikir, bahan 3D, model bentuk muka bumi 1.0 PENDAHULUAN Semasa menjalani praktikum di sekolah yang lalu, pengkaji mendapati bahawa soalan-soalan yang berbentuk aras pengetahuan dan kefahaman lebih mudah dijawab oleh murid-murid berbanding soalan-soalan beraras tinggi beraras aplikasi, analisis, penilaian dan sintesis. Berdasarkan hasil analisis latihan murid, pengkaji dapat mengenal pasti bahawa murid-murid kurang berkemahiran untuk menyelesaikan soalan yang melibatkan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Ia lebih jelas lagi apabila pengkaji mengajukan soalan beraras tinggi kepada responden dan mereka tidak dapat menjawab soalan tersebut dengan tepat dan betul. Tambahan lagi, pelaksanaan pengajaran yang melibatkan KBAT begitu kurang sekali dilaksanakan kepada murid-murid. Bagi kajian ini, pengkaji telah mengenal pasti teori yang bersesuaian dengan kajian, iaitu teori konstruktivisme dan teori kognitif. 2.0 FOKUS KAJIAN Pengkaji mendapati terdapat masalah dalam penguasaan KBAT yang dihadapi oleh responden. Justeru, pengkaji memfokuskan kajian ini kepada meningkatkan penguasaan KBAT dalam kalangan responden dengan menggunakan model bentuk muka bumi. Isu keprihatinan yang mendorong ke arah penyelidikan ini adalah kerana pengkaji ingin membuat penambahbaikan terhadap proses PdP dengan menggunakan bahan tiga dimensi (3D) sebagai usaha untuk meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan subjek kajian. Kajian ini difokuskan kepada murid Tahun 5 Smart yang lemah dalam penguasaan KBAT sebagai subjek kajian. Penguasaan KBAT akan membantu subjek untuk menyelesaikan pelbagai permasalahan atau persoalan kompleks yang diberikan. Ia melibatkan keupayaan berfikir dan perkembangan kognitif secara meluas dalam diri mereka. 3.0 OBJEKTIF KAJIAN 3.1 Objektif Umum Meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi subjek kajian melalui pendekatan pembelajaran menggunakan bahan 3D sebagai bahan bantu mengajar bagi subjek Kajian Tempatan dalam kalangan murid-murid Tahun 5 Smart.

Himpunan 72 buah abstrak kajian penyelidikan yang telah dibentangkan pada Seminar Penyelidiikan Pendidikan Kebangsaan Zon Sabah pada 2 hingga 4 September 2015 bertempat di IPG Kampus Keningau Sabah

Contoh Metodologi Kajian 1

Selama lebih dari 57 tahun selepas kemerdekaan, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan bahawa tiada kursus khusus bagi kurikulum pendidikan hak-hak wanita Islam di semua Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Walau bagaimanapun, pengajaran hak-hak wanita Islam telah didedahkan dalam satu subtajuk yang diajar melalui kurikulum wajib sepanjang satu semester. Kajian ini bertujuan untuk menerangkan pengetahuan, peranan dan pelaksanaan pendidikan hak-hak wanita Islam berdasarkan persepsi para pensyarah. Kajian menggunakan kaedah mixed methods berbentuk penjelasan berterusan telah mengenal pasti pendedahan hak-hak wanita Islam dalam kurikulum 'Pengajian Islam 2' dan 'Pengenalan Ilmu Fiqh’. Responden merupakan pensyarah yang telah berkhidmat di Institut Pendidikan Guru Malaysia bagi tahun 2007 hingga 2013. Data dikumpul melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian dengan memperolehi keputusan kuantitatif daripada 60 orang pensyarah dan diikuti dengan empat responden yang sama dalam fasa kualitatif yang seterusnya, dipilih bertujuan untuk meneroka hasil kajian dengan lebih mendalam. Dalam fasa kuantitatif, statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan dalam menganalisis data soal selidik menggunakan perisian SPSS. Dalam fasa kualitatif seterusnya, temu bual dan pemerhatian dilaksanakan dengan menganalisis kod dan tema menggunakan perisian ATLAS.ti. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang positif antara pengetahuan, peranan pensyarah dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan hak-hak wanita Islam di IPG berdasarkan ujian korelasi Spearman rho. Minat yang mendalam serta galakan yang memberansangkan telah ditunjukkan oleh para pensyarah dalam mengaitkan isi pelajaran kepada guru pelatih. Dapatan kajian juga turut memberi sumbangan dalam pendidikan hak-hak wanita Islam terutamanya bagi para pensyarah di IPG dalam usaha mendidik wanita Islam tentang hak-hak mereka. Adalah menjadi satu kepentingan bagi para pendidik dalam mencari pendekatan yang sesuai dalam memupuk kefahaman agar pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.

This tesis is mine for my degree at universiti malaysia sabah. hope it will help other to finish their assignment and research.

TOPIK 1: PENGENALAN KEPADA KAEDAH PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN TOPIK 2: PENGENALAN KEPADA PELBAGAI JENIS REKA BENTUK PENYELIDIKAN TOPIK 3: PROSEDUR PENYELIDIKAN PENDIDIKAN TOPIK 4: PENYELIDIKAN TINDAKAN – KONSEP DAN MODEL TOPIK 5: PENYELIDIKAN TINDAKAN – PROSES TOPIK 6: PENYELIDIKAN TINDAKAN – RANCANGAN DAN CADANGAN TOPIK 7 & 8: PENYELIDIKAN TINDAKAN: KAEDAH PENGUMPULAN DATA TOPIK 9: PENYELIDIKAN TINDAKAN: PERTIMBANGAN SEMASA MENGUMPUL DATA TOPIK 10 & 11 : PENYELIDIKAN TINDAKAN – ANALISIS DATA TOPIK 12: MENTAFSIRKAN DATA PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 13: PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 14: PENULISAN ARTIKEL PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 15: CARA-CARA MENYEBARKAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

Cadangan Soal Selidik

ABSTRAK Penyelidikan tindakan ini dijalankan adalah untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada lapan orang murid dari tahun 5 Bestari yang memperoleh markah terendah bagi mata pelajaran Kajian Tempatan dalam ujian diagnostik mengenai subtopik kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Data dikumpulkan melalui ujian pra, ujian pasca, analisis dokumen dan temu bual. Data dianalisis menggunakan peratusan markah dalam ujian pra, ujian pasca dan dokumen manakala temu bual dianalisis secara deskriptif. Hasil analisis data mendapati bahawa seramai lapan orang sampel kajian menunjukkan peningkatan yang ketara dalam ujian pasca berbanding ujian pra. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah stesen Animasi-Think sangat berkesan dalam meningkatkan pencapaian lapan orang sampel dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Kata kunci: Kaedah stesen Animasi-Think 1.0 PENDAHULUAN Kajian Tempatan merupakan mata pelajaran elektif pada peringkat sekolah rendah yang wajib diambil oleh murid-murid tahun 4, 5 dan 6. Pengkaji telah melaksanakan praktikum Fasa III di Sekolah Kebangsaan Pandan Indah selama tiga bulan di Ampang. Dalam tempoh masa menjalani praktikum Fasa III, pengkaji telah diamanahkan untuk mengajar mata pelajaran Kajian Tempatan bagi kelas Tahun 5 Bestari. Murid didapati tidak memberi tumpuan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dijalankan dan tidak memberi respon yang sewajarnya terhadap soalan yang dikemukakan. Penyelidikan tindakan ini adalah meliputi penggabungan antara penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu menggunakan kaedah stesen Animasi-Think dalam meningkatkan pencapaian murid tahun 5 Bestari dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. 2.0 FOKUS KAJIAN Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid yang mendapat pencapaian yang rendah dalam mata pelajaran Kajian Tempatan. Setelah membuat analisis item kepada setiap soalan yang dijawab murid, pengkaji mendapati murid amat lemah dalam menjawab soalan yang memerlukan mereka mengingat. Bagi mengatasi masalah ini, kaedah stesen Animasi-Think telah diperkenalkan untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca berlakunya kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Penggunaan kaedah stesen Animasi-Think berbeza dengan pengajaran dan pembelajaran konvensional yang memperlihatkan guru membaca teks di hadapan murid sambil murid mendengar. Kaedah ini menjadikan murid lebih seronok belajar apabila kaedah ini turut menyelitkan animasi punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Dalam menyediakan bahan pembelajaran berasaskan penggunaan stesen Animasi-Think ini, aspek kebolehtadbiran yang dipertimbangkan adalah membabitkan aspek kos dan pengurusan dalam kelas. Pengkaji dapat mengurangkan kos kajian dengan membeli satu perisian CD untuk empat stesen. Selain itu, borang permarkahan dan penetapan peraturan adalah untuk menilai sahsiah

Selama lebih dari 57 tahun selepas kemerdekaan, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan bahawa tiada kursus khusus bagi kurikulum pendidikan hak-hak wanita Islam di semua Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Walau bagaimanapun, pengajaran hak-hak wanita Islam telah didedahkan dalam satu subtajuk yang diajar melalui kurikulum wajib sepanjang satu semester. Kajian ini bertujuan untuk menerangkan pengetahuan, peranan dan pelaksanaan pendidikan hak-hak wanita Islam berdasarkan persepsi para pensyarah. Kajian menggunakan kaedah mixed methods berbentuk penjelasan berterusan telah mengenal pasti pendedahan hak-hak wanita Islam dalam kurikulum 'Pengajian Islam 2' dan 'Pengenalan Ilmu Fiqh’. Responden merupakan pensyarah yang telah berkhidmat di Institut Pendidikan Guru Malaysia bagi tahun 2007 hingga 2013. Data dikumpul melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian dengan memperolehi keputusan kuantitatif daripada 60 orang pensyarah dan diikuti dengan empat responden yang sama dalam fasa kualitatif yang seterusnya, dipilih bertujuan untuk meneroka hasil kajian dengan lebih mendalam. Dalam fasa kuantitatif, statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan dalam menganalisis data soal selidik menggunakan perisian SPSS. Dalam fasa kualitatif seterusnya, temu bual dan pemerhatian dilaksanakan dengan menganalisis kod dan tema menggunakan perisian ATLAS.ti. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang positif antara pengetahuan, peranan pensyarah dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan hak-hak wanita Islam di IPG berdasarkan ujian korelasi Spearman rho. Minat yang mendalam serta galakan yang memberansangkan telah ditunjukkan oleh para pensyarah dalam mengaitkan isi pelajaran kepada guru pelatih. Dapatan kajian juga turut memberi sumbangan dalam pendidikan hak-hak wanita Islam terutamanya bagi para pensyarah di IPG dalam usaha mendidik wanita Islam tentang hak-hak mereka. Adalah menjadi satu kepentingan bagi para pendidik dalam mencari pendekatan yang sesuai dalam memupuk kefahaman agar pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.

This tesis is mine for my degree at universiti malaysia sabah. hope it will help other to finish their assignment and research.

TOPIK 1: PENGENALAN KEPADA KAEDAH PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN TOPIK 2: PENGENALAN KEPADA PELBAGAI JENIS REKA BENTUK PENYELIDIKAN TOPIK 3: PROSEDUR PENYELIDIKAN PENDIDIKAN TOPIK 4: PENYELIDIKAN TINDAKAN – KONSEP DAN MODEL TOPIK 5: PENYELIDIKAN TINDAKAN – PROSES TOPIK 6: PENYELIDIKAN TINDAKAN – RANCANGAN DAN CADANGAN TOPIK 7 & 8: PENYELIDIKAN TINDAKAN: KAEDAH PENGUMPULAN DATA TOPIK 9: PENYELIDIKAN TINDAKAN: PERTIMBANGAN SEMASA MENGUMPUL DATA TOPIK 10 & 11 : PENYELIDIKAN TINDAKAN – ANALISIS DATA TOPIK 12: MENTAFSIRKAN DATA PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 13: PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 14: PENULISAN ARTIKEL PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 15: CARA-CARA MENYEBARKAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

Cadangan Soal Selidik

ABSTRAK Penyelidikan tindakan ini dijalankan adalah untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada lapan orang murid dari tahun 5 Bestari yang memperoleh markah terendah bagi mata pelajaran Kajian Tempatan dalam ujian diagnostik mengenai subtopik kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Data dikumpulkan melalui ujian pra, ujian pasca, analisis dokumen dan temu bual. Data dianalisis menggunakan peratusan markah dalam ujian pra, ujian pasca dan dokumen manakala temu bual dianalisis secara deskriptif. Hasil analisis data mendapati bahawa seramai lapan orang sampel kajian menunjukkan peningkatan yang ketara dalam ujian pasca berbanding ujian pra. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah stesen Animasi-Think sangat berkesan dalam meningkatkan pencapaian lapan orang sampel dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Kata kunci: Kaedah stesen Animasi-Think 1.0 PENDAHULUAN Kajian Tempatan merupakan mata pelajaran elektif pada peringkat sekolah rendah yang wajib diambil oleh murid-murid tahun 4, 5 dan 6. Pengkaji telah melaksanakan praktikum Fasa III di Sekolah Kebangsaan Pandan Indah selama tiga bulan di Ampang. Dalam tempoh masa menjalani praktikum Fasa III, pengkaji telah diamanahkan untuk mengajar mata pelajaran Kajian Tempatan bagi kelas Tahun 5 Bestari. Murid didapati tidak memberi tumpuan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dijalankan dan tidak memberi respon yang sewajarnya terhadap soalan yang dikemukakan. Penyelidikan tindakan ini adalah meliputi penggabungan antara penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu menggunakan kaedah stesen Animasi-Think dalam meningkatkan pencapaian murid tahun 5 Bestari dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. 2.0 FOKUS KAJIAN Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid yang mendapat pencapaian yang rendah dalam mata pelajaran Kajian Tempatan. Setelah membuat analisis item kepada setiap soalan yang dijawab murid, pengkaji mendapati murid amat lemah dalam menjawab soalan yang memerlukan mereka mengingat. Bagi mengatasi masalah ini, kaedah stesen Animasi-Think telah diperkenalkan untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca berlakunya kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Penggunaan kaedah stesen Animasi-Think berbeza dengan pengajaran dan pembelajaran konvensional yang memperlihatkan guru membaca teks di hadapan murid sambil murid mendengar. Kaedah ini menjadikan murid lebih seronok belajar apabila kaedah ini turut menyelitkan animasi punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Dalam menyediakan bahan pembelajaran berasaskan penggunaan stesen Animasi-Think ini, aspek kebolehtadbiran yang dipertimbangkan adalah membabitkan aspek kos dan pengurusan dalam kelas. Pengkaji dapat mengurangkan kos kajian dengan membeli satu perisian CD untuk empat stesen. Selain itu, borang permarkahan dan penetapan peraturan adalah untuk menilai sahsiah

Selama lebih dari 57 tahun selepas kemerdekaan, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan bahawa tiada kursus khusus bagi kurikulum pendidikan hak-hak wanita Islam di semua Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Walau bagaimanapun, pengajaran hak-hak wanita Islam telah didedahkan dalam satu subtajuk yang diajar melalui kurikulum wajib sepanjang satu semester. Kajian ini bertujuan untuk menerangkan pengetahuan, peranan dan pelaksanaan pendidikan hak-hak wanita Islam berdasarkan persepsi para pensyarah. Kajian menggunakan kaedah mixed methods berbentuk penjelasan berterusan telah mengenal pasti pendedahan hak-hak wanita Islam dalam kurikulum 'Pengajian Islam 2' dan 'Pengenalan Ilmu Fiqh’. Responden merupakan pensyarah yang telah berkhidmat di Institut Pendidikan Guru Malaysia bagi tahun 2007 hingga 2013. Data dikumpul melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian dengan memperolehi keputusan kuantitatif daripada 60 orang pensyarah dan diikuti dengan empat responden yang sama dalam fasa kualitatif yang seterusnya, dipilih bertujuan untuk meneroka hasil kajian dengan lebih mendalam. Dalam fasa kuantitatif, statistik deskriptif dan inferensi telah digunakan dalam menganalisis data soal selidik menggunakan perisian SPSS. Dalam fasa kualitatif seterusnya, temu bual dan pemerhatian dilaksanakan dengan menganalisis kod dan tema menggunakan perisian ATLAS.ti. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang positif antara pengetahuan, peranan pensyarah dan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan hak-hak wanita Islam di IPG berdasarkan ujian korelasi Spearman rho. Minat yang mendalam serta galakan yang memberansangkan telah ditunjukkan oleh para pensyarah dalam mengaitkan isi pelajaran kepada guru pelatih. Dapatan kajian juga turut memberi sumbangan dalam pendidikan hak-hak wanita Islam terutamanya bagi para pensyarah di IPG dalam usaha mendidik wanita Islam tentang hak-hak mereka. Adalah menjadi satu kepentingan bagi para pendidik dalam mencari pendekatan yang sesuai dalam memupuk kefahaman agar pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.

This tesis is mine for my degree at universiti malaysia sabah. hope it will help other to finish their assignment and research.

TOPIK 1: PENGENALAN KEPADA KAEDAH PENYELIDIKAN DALAM PENDIDIKAN TOPIK 2: PENGENALAN KEPADA PELBAGAI JENIS REKA BENTUK PENYELIDIKAN TOPIK 3: PROSEDUR PENYELIDIKAN PENDIDIKAN TOPIK 4: PENYELIDIKAN TINDAKAN – KONSEP DAN MODEL TOPIK 5: PENYELIDIKAN TINDAKAN – PROSES TOPIK 6: PENYELIDIKAN TINDAKAN – RANCANGAN DAN CADANGAN TOPIK 7 & 8: PENYELIDIKAN TINDAKAN: KAEDAH PENGUMPULAN DATA TOPIK 9: PENYELIDIKAN TINDAKAN: PERTIMBANGAN SEMASA MENGUMPUL DATA TOPIK 10 & 11 : PENYELIDIKAN TINDAKAN – ANALISIS DATA TOPIK 12: MENTAFSIRKAN DATA PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 13: PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 14: PENULISAN ARTIKEL PENYELIDIKAN TINDAKAN TOPIK 15: CARA-CARA MENYEBARKAN PENYELIDIKAN TINDAKAN

Cadangan Soal Selidik

ABSTRAK Penyelidikan tindakan ini dijalankan adalah untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada lapan orang murid dari tahun 5 Bestari yang memperoleh markah terendah bagi mata pelajaran Kajian Tempatan dalam ujian diagnostik mengenai subtopik kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Data dikumpulkan melalui ujian pra, ujian pasca, analisis dokumen dan temu bual. Data dianalisis menggunakan peratusan markah dalam ujian pra, ujian pasca dan dokumen manakala temu bual dianalisis secara deskriptif. Hasil analisis data mendapati bahawa seramai lapan orang sampel kajian menunjukkan peningkatan yang ketara dalam ujian pasca berbanding ujian pra. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah stesen Animasi-Think sangat berkesan dalam meningkatkan pencapaian lapan orang sampel dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Kata kunci: Kaedah stesen Animasi-Think 1.0 PENDAHULUAN Kajian Tempatan merupakan mata pelajaran elektif pada peringkat sekolah rendah yang wajib diambil oleh murid-murid tahun 4, 5 dan 6. Pengkaji telah melaksanakan praktikum Fasa III di Sekolah Kebangsaan Pandan Indah selama tiga bulan di Ampang. Dalam tempoh masa menjalani praktikum Fasa III, pengkaji telah diamanahkan untuk mengajar mata pelajaran Kajian Tempatan bagi kelas Tahun 5 Bestari. Murid didapati tidak memberi tumpuan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) dijalankan dan tidak memberi respon yang sewajarnya terhadap soalan yang dikemukakan. Penyelidikan tindakan ini adalah meliputi penggabungan antara penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu menggunakan kaedah stesen Animasi-Think dalam meningkatkan pencapaian murid tahun 5 Bestari dalam menjawab soalan punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. 2.0 FOKUS KAJIAN Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid yang mendapat pencapaian yang rendah dalam mata pelajaran Kajian Tempatan. Setelah membuat analisis item kepada setiap soalan yang dijawab murid, pengkaji mendapati murid amat lemah dalam menjawab soalan yang memerlukan mereka mengingat. Bagi mengatasi masalah ini, kaedah stesen Animasi-Think telah diperkenalkan untuk meningkatkan pencapaian murid dalam menjawab soalan punca-punca berlakunya kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Penggunaan kaedah stesen Animasi-Think berbeza dengan pengajaran dan pembelajaran konvensional yang memperlihatkan guru membaca teks di hadapan murid sambil murid mendengar. Kaedah ini menjadikan murid lebih seronok belajar apabila kaedah ini turut menyelitkan animasi punca-punca kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka. Dalam menyediakan bahan pembelajaran berasaskan penggunaan stesen Animasi-Think ini, aspek kebolehtadbiran yang dipertimbangkan adalah membabitkan aspek kos dan pengurusan dalam kelas. Pengkaji dapat mengurangkan kos kajian dengan membeli satu perisian CD untuk empat stesen. Selain itu, borang permarkahan dan penetapan peraturan adalah untuk menilai sahsiah

Getting Info...

Posting Komentar